E könyv célja nem a jelenleg fellelhető angol nyelvkönyvek
széles választékának gazdagítása, hanem sokkal inkább hiány
pótlása. Középiskolai tanárként minden szeptemberben
tapasztalom, hogy az előző tanévben tárgyalt nyelvtani
szerkezetek erősen a feledés homályába merültek. Aztán
halványulnak az első félév emlékei is a második félév közepére.
A problémát tetézi, hogy az elillant ismeretek felidézése
céljából javasolt korábbi könyvek, füzetek sem kerülnek elő.
Ezért hasznos ez az összefoglaló nyelvtankönyv a hasonló
gondokkal küzdő érettségire készülő diákoknak, de segítő
társa lehet az általános iskolák alapfokú nyelvvizsgát
megcélzó tanulóinak is. Ajánlom továbbá bárkinek, aki úgy
gondolja, hogy a középfokú nyelvvizsga megszerzéséhez
alapos és rendszerezett nyelvtani ismeretekre van szüksége –
melyeket elsősorban otthon, önálló tanulás során kíván
elsajátítani. Többször fordultak hozzám tanulók azzal a
panasszal, hogy idegen nyelvi tankönyveik nem tartalmaznak
anyanyelvi magyarázatot, a tanórák is angolul folynak, s amikor
az otthoni tanulás során magukra maradnak, hiányzó láncszemek
nehezítik az elsajátítandó tananyag teljes megértését, így
eredményes gyakorlását. Ez a gond tovább mélyülhet, hiszen a
középiskola első / előkészítő évfolyamain nem csak olyan diákok
tanulnak, akik általános iskolai felkészítésüknek köszönhetően
már elég jól beszélnek angolul, hanem olyanok is, akik csak a
középiskolában kezdenek ismerkedni az idegen nyelv rejtelmeivel.
Ezért feltétlenül javaslom ezt a könyvet tanulócsoportok
felzárkózni kívánó diákjainak is, mert nagy segítséget nyújt a
felmerülő problémák megoldásában és a kétségek eloszlatásában. A
közvetlen hangvételű, közérthető anyanyelvi magyarázattal
nem lesz bonyolult a miénktől sok esetben jelentősen eltérő
nyelvtani szerkezeteket megérteni. A nyelvtudás elmélyítésére,
valamint a kommunikációs készség fejlesztésére szolgáló bőséges
példamondatok mindkét nyelven olvashatóak. A nyelvtani
szerkezetek értelmezése a másfél évtizedes tanári gyakorlatom
során tapasztalt tanulói dilemmákra épül. Ha értjük, amit
tanulunk, és nem hiányzik a szorgalom, akkor a tanulási kedv is
egyre nő, mert egyre inkább előtérbe kerülhet az angol
nyelv szépsége, s nem utolsósorban a fontossága. E
könyv rendszerezve nyújtja át az ismereteket – olyanokat
is, melyekkel a szokványos tankönyvek általában nem
foglalkoznak, mint például vonzatos igék, főnevek és
melléknevek, szóképzés és egy csokor úgynevezett "phrasal verb",
melyek a szókincs gyarapításához és az "angolos" kommunikációhoz
jelentősen hozzájárulnak. Bár sok helyen ajánlom és használom a
szó szerinti fordítást is, ezt csak a könnyebb megértés kedvéért
teszem. Magyarul mindig "magyarosan", angolul mindig "angolosan"
beszéljünk és fordítsunk! Aki szívesen tanul, gyorsan válik
eredményessé, és a siker további eredmények elérésére ösztönöz.
Mindeközben megtapasztalható a nyelvtudás jelentősége
mindennapjainkban és a nyelvtanuló személyes boldogulásában.
Fontos tudni, hogy a közép- és felsőoktatási intézményekben
tanuló, idegen nyelvet jól beszélő diákoknak napjainkban kiváló
lehetőségeket nyújtanak az Európai Unió oktatási
programjai (Socrates, Leonardo) az unió tagállamaiban
történő nyelvtanulásra és szakmai tapasztalatszerzésre,
jelentős, akár teljes mértékű anyagi támogatással. Ez igazán
kiváló lehetőség arra, hogy ne csak tanuljuk, de használjuk is a
nyelvet tárgyi, társadalmi és kulturális ismeretek
gyarapítására. Kívánom mindenkinek, hogy a nyelvtanulás és az
idegen nyelvi kommunikáció hozzon sok örömet számára, és egyre
inkább szolgáljon újabb ismeretek szerzésére. Ha ez teljesül, a
nyelvtanulás immár életmóddá vált. És ez az igazi cél, amihez
lankadatlan kitartást és sok sikert kívánok. Egyúttal
szeretnék köszönetet mondani a Győr–Moson–Sopron Megye
Közoktatási Közalapítványának könyvem megjelentetésének
támogatásában. Pappné Kuster Klára |